dissabte, 11 de juliol del 2009

AM-7 La Ballada Popular del Pla de na Tesa

Crònica de la Ballada d'enguany (3 a 6 de juliol)...

Com cada any, el grup Aires des Pla de Marratxí va organitzar la ballada popular que en aquesta ocasió arribà a la XXVIena edició. L'intercanvi d'enguany va ser amb el grup folklòric Viana do Castelo, de Portugal.

Per nosaltres han estat uns dies fantàstics, ja que endemés de gaudir amb allò que més ens agrada, el ball i la música, hem aprofitat per fer bones amistats i hem procurat que el grup es trobi com si fos de la nostra família, realitzant excursions, dinars i sopars de germanor.

Resumint un poc el que ha estat la XXVI Ballada:

Divendres, dia 3 de juliol, vàrem dedicar el matí a visites culturals, com el castell de Bellver, el museu de la fundació Bartomeu March i la Seu de Mallorca. Gràcies a aquestes entitats per llur col·laboració. Dedicàrem la tarda a la platja i a les 9:30 del vespre a la plaça de l'església del Pla de na Tesa vàrem realitzar una Mostra de Ball amb els dos grups. Hi acudiren unes 200 persones, a les quals el nostre director, Bernat Cabot, agraí la seva presència, i més tenint en compte que celebram el 30è aniversari de la nostra agrupació. En acabar férem un sopar de germanor amb productes típics de la nostra illa preparats per nosaltres i algunes mares, perquè el grup convidat conegués què és el frit, la coca de trempó, les panades...

Dissabte, 4 de juliol. A les 10 del matí hi hagué recepció al Consell de Mallorca i després tinguérem el privilegi de realitzar una visita al seu edifici. Volem tornar agrair el suport del Consell per aquest tipus d'activitats de caràcter popular.

Després, un petit recorregut per Palma, visitant la plaça de Cort, la plaça Major i la d'Espanya, per acabar a l'emblemàtic i tradicional mercat de l'Olivar on poguérem observar com és un dia de vendes en un mercat municipal. El paté mallorquí i la sobrassada els varen encantar.

L'horabaixa, un poc de temps lliure, fins a les 20:30 que ens esperava el consistori municipal de Marratxí al molí de sa Cabaneta, presidit per la regidora de Cultura, Magdalena García Gual, per donar la benvinguda al grup portuguès. Allà pogueren veure el Museu del Fang, amb les típiques peces del nostre poble. Reiteram l'agraïment a l'Ajuntament marratxiner que cada any col·labora perquè la Ballada sigui un èxit.

Després de la recepció, els grups es dirigiren al Pla de na Tesa per realitzar una petita mostra dels balls. A continuació s'encantà la Primera. Som l'única agrupació que ha recuperat aquesta antiga tradició, perduda dins la dècada dels anys 40 del segle XX. Es tracta de subhastar el primer ball, arribant a pagar importants quantitats amb l'únic fi que una filla, néta o familiar pugui lluir-se ella sola amb la parella que triarà i balli a la plaça per donar pas a la Ballada Popular. Enguany compraren el ball a Rosa i trià Diego com a ballador amb la Jota Figueralera.

A la Ballada Popular hi assistiren unes 300 persones, entre públic i balladors d'ambdós sexes. S'hi comptaven els grups Aires des Pla de Marratxi, Cofre Antic i Xaloc Música.

Cal destacar que cada any més gent sap que hi ha el sopar a la fresca per tothom, consistent en pa amb oli i gelat artesà d'avellana, tot passant la vetlada com es feia temps enrere.

Diumenge, 5 de juliol. A les 13 h. al pati de la nostra agrupació va tenir lloc una paella de germanor, que sortí beníssim gràcies a Maria. Després, un intercanvi de balls entre les dues agrupacions. Va ser una sobretaula molt divertida, al marge del calor que feia.

Al vespre, agraïm a l'AVV de can Pastilla que ens ofereix un sopar per als grups convidats. Enguany va ser el primer any que organitzaren una fira artesana mallorquina i per acabar, la mostra de balls a la plaça de l'església de can Pastilla amb els grups S'Estol des Gerricó (Felanitx), Aires des Pla de Marratxi y Grupo Folclórico Viana do
Castelo. A la plaça no hi cabia ni una agulla.

Dilluns, 6 de juliol, el matí sortírem d'excursió per visitar les fàbriques de formatge Piris de Campos i la fàbrica de vidres de can Gordiola d'Algaida, dinar a l'hotel i final de la Ballada Popular.
Un any més pensam que hem aconseguit el més important, que el grup convidat sigui un més de la família, extrem que ells mateixos varen reconèixer. Finalment donar les gràcies a totes les persones d'Aires des Pla de Marratxí que fan possible la Ballada Popular i molt especialment al nostre director, Bernat Cabot, que ja duu 30 anys estirant el carro de la nostra agrupació i esperam que ho faci sempre així, amb la mateixa alegria i dedicació.

Aires des Pla de Marratxí

AM - Actualitat de Marratxí
Pòrtula, revista de Marratxí
Amb 'P' de Pòrtula a la ràdio (92.9 fm)